Saturday 12 April 2014

IAFM Enjin Campro.

Secara ringkasnya, enjin Campro IAFM adalah enjin asas Campro DOHC yang dipasang dengan sistem rongga masukan boleh laras, dikenali sebagai modul IAFM (Modul Masukan Udara-Bahan Api), mula dibangunkan bersama-sama oleh Proton, Bosch dan EPMB pada April 2005. Walau bagaimanapun, perbezaan antara IAFM dengan sistem VIM pada enjin Campro CPS adalah seperti berikut:-
  1. IAFM adalah modul tunggal yang boleh dipasang terus pada enjin asas DOHC tetapi VIM pula perlu berfungsi seiringan dengan sistem CPS pada enjin CPS.
  2. IAFM berfungsi menggunakan tekanan vakum enjin manakala VIM berfungsi menggunakan solenoid elektrik kawalan ECU.
Enjin Campro IAFM mula digunakan pada generasi kedua Proton Saga yang dilancarkan pada Januari 2008. Enjin 1.3L tersebut mampu menghasilkan kuasa maksimum 98 bhp @ 6,500 rpm. Kilasan maksimum menurun sedikit kepada 113.2 N-m, tetapi banjaran kilasan pada enjin IAFM tersebut adalah lebih lebar serta masalah kemerosotan daya kilasan yang biasa dihadapi pada RPM pertengahan telah dapat ditangani sepenuhnya.

Sementara itu, versi 1.6 liter pula menghasilkan 110 bhp @ 6,500 rpm dan kilasan sekuat 148 N-m @ 4,000 rpm, dan masalah junaman kilasan pada versi DOHC asas telah dapat ditangani sepenuhnya. Enjin 1.6L IAFM ini mula digunakan pada kereta Proton Gen-2 M-line dan Proton Persona mulai tahun 2008.

Generasi kedua enjin Campro IAFM, dikenali sebagai enjin IAFM+, mula ditampilkan pada model 2011 Proton Saga FLX. Enjin IAFM+ baharu ini ditala untuk digandingkan dengan kotak gear  CVT baharu keluaran Punch Powertrain yang memerlukan kelajuan operasi enjin maksimum dihadkan daripada 6,500 rpm bagi enjin IAFM generasi pertama kepada hanya 6,000 rpm.Hasilnya, enjin 1.3L IAFM+ menghasilkan kuasa kuda maksimum 94 bhp (70 kW) @ 5,750 rpm dan 120 N·m (89 ka·lbf) kilasan, sementara enjin 1.6L pula menghasilkan kuasa kuda maksimum 108 bhp (81 kW) @ 5,750 rpm dan 150 N·m (110 ka·lbf) kilasan. Gabungan enjin Campro IAFM+ baharu dengan kotak gear CVT menghasilkan penjimatan penggunaan bahan api masing-masing sebanyak 4% dan 10% bagi pemanduan bandar dan lebuh raya.

sumber:  http://ms.wikipedia.org/wiki/Enjin_Campro

1 comments:

  1. Campro engine issues and 2nd parts. Feel free to buzz me at 0129727828. Location Klang Valley

    ReplyDelete